Optodysleksja to zespół specyficznych trudności w nauce pisania i czytania wynikających z zaburzeń widzenia, takich jak nieprawidłowa akomodacja, zaburzone widzenie obuoczne (np. nieprawidłowa konwergencja) oraz nieprawidłowo lub w ogóle niekorygowane wady wzroku

Optodysleksja – objawy:

Pisanie:

  • Trudności z pisaniem „w linijkach”;
  • Trudności w przepisywaniu i w pisaniu ze słuchu;
  • Opuszczanie liter lub ich drobnych elementów, końcówek i części wyrazów;
  • Dużo błędów ortograficznych – słaba pamięć wzrokowa;
  • Brzydka grafika pisma;
  • Wolne tempo pisania;
  • Złe rozmieszczenie przestrzenne prac, liter;

Czytanie:

  • Wolne, „wymęczone” czytanie;
  • Zamienianie i opuszczanie liter, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów – słaba pamięć wzrokowa
  • Zgadywanie wyrazów;
  • Opuszczanie linii lub odczytywanie tej samej ponownie;
  • Niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego;
  • Trudność w interpretacji tekstu- dziecko skupia się na odczytaniu, nie rozumie sensu tekstu

W latach 90-tych XX w. amerykańska psycholog Helen Irlen zauważyła, że kolorowe filtry pomagają w czytaniu. Różni ludzie potrzebują różnych kolorów. Stan ten dotyka 12% ogólnej populacji i 65% osób z dysleksją. Tzw. „kolorowe maski”, czyli folie nakładane na tekst pomagają i przyspieszają proces czytania. Po zastosowaniu filtrów poprawia się koncentracja na czytaniu i zmniejsza się uczucie zmęczenia, mijają bóle oczu i głowy.

Jeśli widzicie Państwo u swoich dzieci opisane wyżej objawy, zapraszamy na dobór kolorowych masek w Pomorskim Instytucie Neurorozwoju.

Zgłoszenia do p. Jolanty Sosińskiej-Macholl tel. 502 298 768.