Optodysleksja to zespół specyficznych trudności w nauce pisania i czytania wynikających z zaburzeń widzenia, takich jak nieprawidłowa akomodacja, zaburzone widzenie obuoczne (np. nieprawidłowa konwergencja) oraz nieprawidłowo lub w ogóle niekorygowane wady wzroku
Optodysleksja – objawy:
Pisanie:
- Trudności z pisaniem „w linijkach”;
- Trudności w przepisywaniu i w pisaniu ze słuchu;
- Opuszczanie liter lub ich drobnych elementów, końcówek i części wyrazów;
- Dużo błędów ortograficznych – słaba pamięć wzrokowa;
- Brzydka grafika pisma;
- Wolne tempo pisania;
- Złe rozmieszczenie przestrzenne prac, liter;
Czytanie:
- Wolne, „wymęczone” czytanie;
- Zamienianie i opuszczanie liter, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów – słaba pamięć wzrokowa
- Zgadywanie wyrazów;
- Opuszczanie linii lub odczytywanie tej samej ponownie;
- Niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego;
- Trudność w interpretacji tekstu- dziecko skupia się na odczytaniu, nie rozumie sensu tekstu
W latach 90-tych XX w. amerykańska psycholog Helen Irlen zauważyła, że kolorowe filtry pomagają w czytaniu. Różni ludzie potrzebują różnych kolorów. Stan ten dotyka 12% ogólnej populacji i 65% osób z dysleksją. Tzw. „kolorowe maski”, czyli folie nakładane na tekst pomagają i przyspieszają proces czytania. Po zastosowaniu filtrów poprawia się koncentracja na czytaniu i zmniejsza się uczucie zmęczenia, mijają bóle oczu i głowy.
Jeśli widzicie Państwo u swoich dzieci opisane wyżej objawy, zapraszamy na dobór kolorowych masek w Pomorskim Instytucie Neurorozwoju.
Zgłoszenia do p. Jolanty Sosińskiej-Macholl tel. 502 298 768.