Terapia metodą Bilateralnej Integracji (Bilateral Exercise Integration Ltd. Scotland)
Program Integracji Bilateralnej został opracowany, aby wspierać rozwój koordynacji i równowagi, integrować systemy zmysłowe oraz stymulować neuronalne połączenia pomiędzy ruchem i funkcjami poznawczymi. Celem terapii jest spowodowanie dojrzewania centralnego układu nerwowego oraz zwiększenie ilości połączeń neuronalnych między półkulami.
Bilateralna integracja to współpraca i koordynacja obu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów, a także zdolność do wykonywania określonego ruchu przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów jego drugiej strony. Zdolności tej potrzebujemy w czasie wykonywania takich czynności jak. np. łapanie piłki, szycie czy cięcie nożycami. Zdolność do wykonywania bilateralnych czynności oparta jest na prawidłowej dominacji półkul mózgu.
Dzieci z niewykształconą integracją bilateralną cechuje:
- zaburzona praca gałek ocznych, a co za tym idzie – zaburzenia percepcji wzrokowej, trudności w czytaniu i pisaniu
- zaburzona obustronna koordynacja (cięcie nożyczkami, łapanie piłki, 2 kredki w 2 dłoniach)
- trudności z rozróżnianiem stron lewa-prawa
- problemy z przekraczaniem linii środkowej ciała (np. krążenia tułowia, przekładanie przedmiotów do ręki wiodącej)
- brak w pełni wykształconej lateralizacji (dominująca ręka, noga) lub lateralizacja skrzyżowana,
- niskie umiejętności wykonywania ruchów sekwencyjnych (np. łapanie piłki po koźle, kopnięcie piłki w ruchu)
- wolne tempo pracy
Symptomy te często obserwujemy u dzieci z opóźnieniami w rozwoju, a także u dzieci mających trudności lub niepowodzenia w nauce, w tym dzieci z dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD i ADD. Te dzieci w szczególności mogą odnieść korzyść z ćwiczeń. Terapia metodą Integracji Bilateralnej może być realizowana w formie ćwiczeń indywidualnych lub grupowych (tzw. program szkolny).
Po dokonaniu diagnozy terapeuta dobiera odpowiednie ćwiczenia, które dziecko wykonuje w domu pod nadzorem rodzica przez około 15-20 minut dziennie. Diagnoza i dobór ćwiczeń są ponawiane co cztery- sześć tygodni.
Terapia może być także prowadzona w formie godzinnych spotkań cotygodniowych podczas, których dziecko ćwiczy według indywidualnego programu terapeutycznego pod nadzorem terapeuty.
Celem umówienia wizyty prosimy o kontakt z certyfikowanym terapeutą Elżbietą Góźdź 501 34 46 46